Wednesday 29 October 2014

Persiapan Part I

Assalam. First of all, Alhamdulillah atas perjalanan majlis tempoh hari berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Syukur ke hadrat Ilahi kerana telah memberi peluang buat pertama kalinya kepada keluarga dalam mengorganisasikan majlis walimatul urus aku sepanjang dua hari yang berlangsung di TH Hotel Kelana Jaya.

Fuhh. Alhamdulillah juga kerana aku dengan "sah"nya menjadi seorang isteri pada usia muda. Dan insha Allah aku akan memikul tanggungjawab seorang isteri itu dengan sebaik mungkin. Aku cuba untuk menjadi isteri yang solehah dan isteri yang taat serta hormat akan suami. Dengan sekali lafaz sahaja ok!

Mesti nak tahu persiapan aku sebelum menjelang nya "big day" empat hari lepas. Sebab rata-rata yang datang ke majlis resepsi aku, dorang balik dengan memberikan positif feedback. Alhamdulillah takde apa yang negatif didengar. Cuma dari segi ahli keluarga yang turut sama membantu tu agak bercelaru sikit lah. Tapi takpe, semuanya alhamdulillah dah selesai.

Okay nak cerita sessi persiapan sebelum menjelang hari bahagia tu. Kita mula dengan wedding planner ye. Pasal baju, pelamin, gift and etc. Actually aku punya wedding planner ni Kak Echa. Kenal Kak Echa ni dari ayah, sebab hubby Kak Echa ni kawan sekerja ayah. Sama-sama kerja Tabung Haji kelana jaya lah senang citer. So six months before dah pergi butik Chahaya Chinta dekat Seksyen 13 tak silap. (Maklum lah kalau seksyen ni memang aku failed, sebab tu aku failed intebiu lawyer. Haha!) Butik Kak Echa ni simple, sesangat lah simple. Masa first time datang tu cuma ada pembantu Kak Echa je, Kak Lin kitorang panggil.

Memandangkan ni adalah majlis pertama, so banyak benda tak tahu. Tak tahu nak mula dari mana, macam mana nak arrange and everything. Makanya atas khidmat dan nasihat serta bimbingan Kak Echa, kitorang pun ikutlah. Dan hasilnya, semua yang datang, rata-rata puas hati. Alhamdulillah. Okay start bincang tentang tema majlis. Nak baju macam mana and semua pasal majlis resepsi.

Pada awalnya aku dengan suami ni pilih tema navvy blue. Itupun kitorang survey dekat mr.google je warna tu. Bincang punya bincang, Kak Echa cakap warna tu agak gelap takut nanti pengantin tenggelam. So Kak Echa ni cadangkan ambik warna Royal Blue. Masa tu aku blur lagi, tapi aku okay je. Hahaha! Kak Echa cakap dia akan design kan satu dress untuk aku punya majlis. Okay settled.

Lepastu bincang pasal banyak benda. Dekat 3 jam jugak dekat butik untuk uruskan semua benda. Bincang punya bincang, semua setuju. Bayarlah deposit. On the way balik tu, aku pun teringat warna baju sanding nanti, aku pun google lah nak tengok macam mana warna dia. Dah jumpa! Agak lawa jugak pada pandangan dan mata aku. Curik satu gambar dekat google n send terus dekat somi. Dia pun cakap okay. Terus decide nak pakai suite ke baju pengantin tu. Somi pun decide pakai suite. Okay, dah sepakat nak pakai suite. Settled.

Bulan demi bulan kitorang akan update dengan Kak Echa ni. Macam mana persiapan semua. Nampak tak macam mana kitorang uruskan semua benda. Dari sekecil kuman punya perkara sampailah sebesar gajah. Aku ni agak remeh, memandangkan itu majlis aku, aku nak semua nampak simple dan perfect.

Puasa dan raya..........

Start balik lepas raya. Sebulan selepas raya, Kak Echa dah update baju dah siap dijahit. Jadi dah boleh start untuk fiting. Aku pun bincang dengan somi nak pergi bila semua. Masa fiting tu encik somi dah start lah carik suite untuk dia pakai dekat dalam butik. Sekali lagi bincang dengan Kak Echa, dia lagi sekali nak tempah suite platinum colour khas untuk somi aku. Kitorang pun eksaited lah sebab kitorang dah dapat bayangkan cantiknya bila suite tu digandingkan dengan dress royal blue aku tu. Masa fiting, aku tak terfikir pun tema apa sebenarnya majlis resepsi nanti. Sebab dress aku tu style kembang sikit bahagian bawah. Kak Echa n Kak Lin pun tak cakap pape. Settled fiting.

Hujung bulan September, ada second fiting. Masa tu datang dengan perasaan eksaited lah sebab suite lelaki pun dah siap. So boleh lah merasa aura pengantin. Sekali datang, Kak Lin bagi suite royal blue jugak, tanya Kak Lin dia explain kenapa suite warna tu, bukan platinum. Bincang dengan somi masa tu, dia cakap takpe lah, dia carik sendiri suite kelabu. Okay lah camtu, tapi duit tak boleh nak refund. So Kak Echa cakap dia akan deco kan pelamin, main table and etc lebih sikit.

Semua pun dah settled. Tinggal pakai dan duduk atas pelamin sahaja.

 Hari yang dinantikan pun dah tiba. 2 hari sebelum 24 Oct. 2014 tu family aku sedara mara sepupu sepapat semua dah berkampung dekat TH Hotel Kelana Jaya tu. Kak Echa dan team pun dah mula berkampung untuk start deco. Dan inilah hasilnya untuk malam nikah aku dan jugak dewan untuk majlis resepsi.







Semua decoration ni adalah hasil tangan dan idea konsep dari Kak Echa dan team dari butik Chahaya Chinta , Shah Alam. Untuk brides and grooms to be dekat luar sana, kalau rasa berkenan dengan deco dari Kak Echa ni, nanti aku tinggalkan contact number dekat bawah.

Oh sebelum terlupa, untuk deco dewan ni, adalah deco yang pertama. Kak Echa deco khas untuk aku dan suami tau. Suprise tak? Kak Echa tu tengah tunggu hari tapi dia orang paling semangat untuk buat untuk aku dan suami. Teruja sangat tau! Rata-rata yang datang wedding haritu semua cakap lawa, cakap majlis aku tu grand dan blabla. Ada yang bagi feedback sendiri dekat Kak Echa, semangat terus Kak Echa. Senyum sampai ke telinga. So sesiapa nak Kak Echa deco majlis korang dengan new idea, boleh contact Kak Echa dekat bawah ni :

Phone number : 0192463378
Blog : http://chahayachinta.blogspot.com/
Facebook : chahayachinta
Instagram : echa_chahayachinta

Okay, next entry aku akan sambung lagi cerita untuk wedding dress, make up, gubahan hantaran dan vip gift. Semua dari butik Chahaya Chinta jugak ye. Tq for reading