Wednesday 8 October 2014

Memories

Adakala bila teringat tu, mesti tangan gatal nak bukak laptop lepastu carik balik gambar zaman-zaman kegemilangan dulu kan. Actually entri ni untuk kawan-kawan sekolah dari form 4 sampailah form 5. Walaupun dorang tak nampak dan tak baca entri ni, aku tetap nak tujukan dekat mereka. (Harap korang nampaklah dan appreciate okay guys).

Ok, meh nak cerita sikit. Zaman sekolah menengah dulu aku ada 3 buah sekolah. Berpindah randah macam orang hidup susah. Aku ni kira beruntung jugaklah kot. Sebab masa form 1 until form 3 sekolah biasa. Masa form 4 tu aku terpaksa pindah sekolah dekat dgn rumah sebabnya takda transport nak amek hantar aku. Pindah sekolah dekat dgn rumah tu dengan kawan memang sejatilah katakooo! Birthday kitorang tak jauh, selang tiga hari je. Pindah sekolah pun sama (Ok habis). Masa awal tahun masuk sekolah baru, aku sekelas lak dgn Umi. Jadinye bile masuk kelas tu takda lah macam segan sgt sebab ada kawan yg memang dah kenal lama kan. Lepas daftar, kitorang pegi kelas nak tengok dekat mana, ditemani si ibu (anak ibu katakan). Sampai kelas, aku tak toleh budak kelas lagi. Straight g jumpa cikgu kelas tu. Lepastu barulah boleh carik tempat duduk. Aku toleh lah budak-budak kelas tu. Nak dijadikan cerita, aku sekelas pulak dengan anak bestfriend ibu (what a life)......


Si polan (anak bestfriend ibu) dok lah menyengih dekat aku. Apesal? Aku pun taktau. Dahla malam tadi dia mesej aku tanya macam2. Entah macam mana dia tau aku nak masuk sekolah dia n dari mana dapat nombor aku pun heran. Tapi lantaklah! Sekali aku dengan umi disuruh pulak perkenalkan diri dekat depan kelas. Bapak cuak! Aku ni gelabah sikit orangnya. Dah habis getar kepala lutut, tangan aku sejuk macam aku ni nak pegi tali gantung (ok, yang ni tak lawak!). Dah perkenalkan diri semua, aku duduk tempat aku balik n aku terfikir takkan selamanya aku akan kelas dengan dia ni. Matilaaaa nak. Belum pun sempat mengelamun, cikgu pun berucap n bagitau itu kelas tahun lepas, nanti akan dirombak balik. So kawan2 kelas tu bukanlah kawan2 kelas tetap. (Fuhhhh!) Soalan aku tadi terjawab babe!


Kelas dirombak.........

Lepas dah rombak kelas semua, aku dapat semua kawan2 baru. Masa tulah aku kenal dengan Dayat, Hiza, Laili, Nadia. So bergabung, meletup! Duduk pulak dekat2 je. Pegi rehat sekali, pegi mana2 sekali. Dorang ni bagitau, dulu dorang tak penah pun kenal, rapat semua. Masuk kitorang, kitorang jadikan dorang rapat. So macam kitorang ni ada "instinct" lah nak main satukan korang eh. Hahahaha! Tak sampai sebulan sekolah situ, macam2 benda dah aku dengar. Orang tu nak kenal lah, orang ni nak kenal lah. Biasalah budak baru kan. Lelaki2 pun nak test power lah. (apepun tak boleh).

Tapi entah macam mana aku boleh sangkut dengan si polan tu. Masuk je sekolah tu terus jadi awek si polan. Ingat lagi masa tu, dia boleh tinggal buku science dia, pahtu sanggup naik kelas aku untuk pinjam je. Aku pun layankan jelah. Lepas dari tu balik lah kitorang sesama. Habis sekolah aku tunggu depan sekolah, dia amek aku naik motor hantor balik rumah.

Sebulan lepastu aku dapat tawaran sek. teknik binjai ayer putih, kuala terengganu. Bapak jauh, pendalaman ok! Terpisah kan oleh ruang dan waktu (tetiba keluar lagu firman). Aku pun tinggalkan semua yang baru dekat klang ni untuk berhijrah lah kononnya. Pakwe aku, kawan2 baru aku, tempat baru aku n semualah yg baru2.

Dah settle dekat binjai, aku sekolah macam biasalah. Masa awal2 masuk tu aku tak bawak handphone langsung. So aku gayut pakai public jelah. Itupun aku cuma call ibu dgn ayah je, lepas borak dengan dorang akan borak dgn adik, sebab adik ni penghubung antara aku dgn si polan tu. Macam2 lah aku tanye adik. Dia pun kalau nak tanya ape2 pasal aku, dia akan carik adik. Lepas dari tu, aku dapat tau dia pun dapat sek. teknik. Katanye sebab aku dah takde, dia pun taknak lah sekolah situ lagi. N tak silap dia merayu untuk amek kos yg sama macam aku dapat tu. Lepas dia masuk teknik, lagilah aku tak dpt contact dia langsung weh. (tetiba entri jadi mood sedih).

Tak lama tu, aku mintak utk keluar dari aliran teknik sebab byk benda jadi. So aku tak tahan sgt. Ibu dgn ayah sanggup lak tu dtg pendalaman utk settle masalah aku. Dah selesai semua, aku dah jadi bekas pelajar sek. teknik tu. Sebulan aku duduk melangut dekat rumah, masuk balik sekolah biasa. Aku igt lagi, aku masuk je sekolah tu, budak2 situ tengah dok jawab ujian setara. Aku je tak jawab sebab langsung tak belajar kan. 

Semua dah back to normal. Kitorang pun dah jadi brother hood sampailah form 5. Masa form tu lah lagi banyak kenangan aku dapat. Gaduh dengan budak kelas sampai nak kena gantung 14 hari. Kena pakai telekung sebab tudung terlalu pendek (itupun tak serik lagi). Agak teruklah aku masa tu. Tapi Alhamdulillah aku dah berjaya habiskan sekolah tanpa rekod yg buruk haha!

And sampailah harini, aku dah nak kahwen pun, hubungan dgn kawan2 kelas tak pernah putus. Esp. vvvvvip aku yang berlima tu. Dayat sampai dah ada baby, aku sampai dah nak kahwen, still plan untuk lepak sesama.





Ini antara kenangan yang dapat aku semadikan sampailah anak cucu cicit aku. Gelak ketawa, keriangan n kenangan dengan korang, aku akan ceritakan dekat anak aku suatu hari nanti. Supaya aku akan kenang saat indah kita bersama sebagai kawan ok :)

Oh, ape pulak jadi dgn hubungan aku n si polan tu???? Cerita tergantung kan. Tapi biarlah rahsia..Malas lah nak ingat lagi sebab aku pun ada life aku sendiri skrg, dia pun dah ada life dia sendiri. Cuma kitorang berkawan n kadang tu contact camtu2 jelah. 

Selamat malam bakal somi. Muahh ciked!